Чумацький Шлях застали за крадіжкою зірок

Joel Tonyan / Flickr

Чумацький Шлях міг вкрасти зірки у свого супутника, карликової еліптичної галактики в Стрільці. За словами астрономів з Гарвард-Смітсонівського центру астрофізики, це пояснює походження групи найвіддаленіших зірок в нашій галактиці, які розташовані в 300 тисячах світлових років від Землі. Стаття вчених прийнята до публікації в журналі The Astrophysical Journal, з текстом можна ознайомитися на сайті ArXiv.org.

Відомо, що Чумацький Шлях оточує безліч галактик-супутників , Які гравітаційно пов'язані з ним. Ці об'єкти можуть не тільки обертатися навколо нашої галактики, але і взаємодіяти з нею: стикатися, зливатися, розриватися під дією гравітації або обмінюватися зірками. На сьогоднішній день у Чумацького Шляху налічується близько 50 галактик-супутників, серед яких одна з найбільших - карликова еліптична галактика у Стрільці. Вона викликає особливий інтерес у дослідників, так як, по-перше, знаходиться дуже близько до Землі (всього в 70 тисячах світлових років), а по-друге, вона буде нести відповідальність за освіту рукавів Чумацького Шляху.
Автори нової роботи побудували модель обертання карликової галактики навколо Чумацького Шляху протягом останніх восьми мільярдів років. Грунтуючись на дослідженні інших вчених, які розрахували вихідні параметри галактики в Стрільці, вчені провели симуляцію N-тіл, в якій кожна точка була зірку з масою 4х104 мас Сонця. Дослідники змінювали початкову швидкість руху карликової галактики і її кут нахилу щодо площини диска Чумацького Шляху так, щоб результат відповідав поточним спостереженнями.
Спочатку маса об'єкта становила приблизно десять мільярдів мас Сонця, що дорівнює одному відсотку маси нашої галактики. Модель показала, що карликова галактика з часом втратила приблизно третину своїх зірок і близько 90 відсотків темної матерії. Це призвело до утворення трьох зіркових потоків , Що обертаються навколо галактичного центру і віддаляються від нього на мільйон світлових років. Частина одного з передбачених потоків була раніше нанесена на карту неба, складену в рамках Слоановского цифрового небесного огляду (Sloan Digital Sky Survey).

Дослідники також розрахували швидкість руху потоків і їх приблизні координати на небі і виявили, що п'ять з 11 самих далеких зірок в гало Чумацького Шляху, чиї координати відповідали очікуваним, колись належали карликовою еліптичною галактиці в Стрільці. Швидкість їх обертання навколо центру Чумацького Шляху узгоджувалася з передбаченнями моделі. Решта шість зірок, швидше за все, були «вкрадені» у інший карликової галактики-супутника.
Астрономи помічають, що «викрадених» зірок може бути набагато більше, проте вони, ймовірно, дуже тьмяні і для їх пошуку необхідні більш досконалі інструменти. У майбутньому для цього завдання може бути використаний ширококутний телескоп Large Synoptic Survey Telescope, що будується в Чилі.
Христина Уласович